top of page

På oppdrag fra Statsbygg har PPM Prosjekt ledet arbeidet med innvendig ombygging av Trondheim trafikkstasjon. Prosjektet ble gjennomført våren og sommeren 2024, og har resultert i lokaler bedre tilpasset dagens digitale tjenester – og behovene til både publikum og Statens vegvesen.


Ombyggingen er et svar på utviklingen mot økt digital selvbetjening. Med færre behov for fysiske oppmøter, ble publikumsmottaket ombygd fra åtte åpne disker til fire skjermede skranker bak betjent dør. I tillegg ble undervisningsrommet for teoriprøver utvidet for å øke kapasiteten.


Løsninger

Prosjektet omfattet full ombygging av publikumsarealene innendørs. Målet var å tilpasse lokalene til en ny hverdag hvor flere tjenester tilbys digitalt, samtidig som det fortsatt skal være god tilrettelegging for fysisk oppmøte der det er nødvendig.


Byggearbeidene startet i mai 2024 og ble fullført i løpet av august samme år. PPM hadde prosjektledelsen gjennom hele prosessen – fra oppstart prosjektering i januar til overlevering.


Utfordringer og tiltak

En viktig utfordring i prosjektet var at trafikkstasjonen var i delvis drift mens arbeidene pågikk. Det ble derfor lagt opp til tett koordinering mellom brukerne og entreprenørene, slik at fremdriften kunne tilpasses uten å forstyrre publikumstjenestene.


Særlig støyende arbeider ble gjennomført før åpningstid, etter stengetid og i helger. Dette krevde god planlegging og fleksibilitet fra alle involverte parter.

Prosjektkategori:

Rehabilitering, Offentlige bygg og formålsbygg

Roller i prosjektet:

Prosjektledelse, Prosjekteringsledelse, Risikostyring og kvalitetssikring, Innkjøpsledelse, Byggeledelse

Lokasjon:

Trondheim

Oppdragsgiver:

Statsbygg (kunde: Statens vegvesen)

Tidsrom:

Januar–august 2024

Del artikkel:

Trondheim trafikkstasjon

Innvendig ombygging med fokus på funksjonalitet og digital tilrettelegging.

bottom of page